BETA
Aby się zalogować, najpiew wybierz portal.
Aby się zarejestrować, najpiew wybierz portal.
Podaj słowa kluczowe
Słowa kluczowe muszą mieć co najmniej 3 sąsiadujące znaki alfanumeryczne
Pole zawiera niedozwolone znaki

Baza wiedzy











SEO dla każdego. Część 1: Podstawy

28-02-2011 09:05 | Karol Rogowski
W artykule opisano podstawowe zasady i techniki które mają wpływ na pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarkach.

SEO - Search Engine Optimalization.

Jest to zbiór działań, które mają na celu wypromowanie danej strony na jak najwyższe miejsce w wyszukiwarkach internetowych. W serii artykułów postaram się przedstawić techniki wchodzące w skład SEO, które pozwalają na lepsze wypozycjonowanie strony internetowej.

Jest to mój pierwszy artykuł więc, proszę o uwagi i konstruktywną krytykę.

Techniki SEO dzieli się na dwa zasadnicze rodzaje:
- wewnętrzne - polegają one na odpowiednim zaprojektowaniu strony. Można wyróżnić w nich następujące aspekty: ustalenie optymalnych dla strony słów kluczowych i treści strony oraz stworzenie prawidłowej sieci łączy wewnętrznych.
- zewnętrze - polegają one na optymalizacji łączy przychodzących z innych witryn.

Dość teorii, pora na praktykę.

Pierwszą rzeczą, na jaką chciałbym zwrócić uwagę jest fakt że, to jak budujemy i promujemy naszą stronę internetową może mieć zarówno pozytywny jak i negatywny wpływ na pozycję w wyszukiwarkach.
Na początku przyjrzyjmy się właśnie tym negatywnym praktykom.

Złe łącza przychodzące

Gdy na naszą witrynę wskazują witryny słabo zindeksowane przez wyszukiwarki lub witryny, które zostały oflagowane za niedozwolone techniki (spamerstwo, nadużywanie parametrów czy niewłaściwe przekierowania).

Zbyt duża liczba grafik/animacji

Gdy strona składa się głównie z plików graficznych i animacji (Flash, SL) bardzo często zostaje przeoczone odpowiednie podanie słów kluczowych czy otagowanie znajdujących się na niej elementów. Należy pamiętać, że wyszukiwarki nie są w stanie interpretować tekstu zawartego w grafikach/animacjach!

Odpowiedni obszar zainteresowania

Strona powinna skupiać się na jakimś konkretnym temacie, ponieważ niesamowicie trudne jest wypozycjonowanie strony, która jest o wszystkim.

Zła nawigacja wewnątrz strony

Należy pamiętać, że wyszukiwarki nie są w stanie interpretować łączy graficznych, przekierować pochodzących z JS czy też fragmentów kodu jak np. Resposne.Redirect(„URL").

Praktyki pozytywne:

Słowa kluczowe

Pierwszą i chyba najpopularniejszą rzeczą jaka przychodzi do głowy gdy mówi się o SEO są słowa kluczowe. Jest to zestaw zwrotów, które jak sama nazwa wskazuje, są kluczowe dla naszej witryny. Wybranie odpowiednich słów kluczowych jest szalenie ważne podczas pozycjonowania strony internetowej. Podczas układania słów kluczowych należy wybrać frazę (około 2-4 słów), która najtrafniej opisuje nasz serwis. Następnie wypisać frazy pokrewne również odnoszące się do naszego serwisu. Bardzo proste i przydatne narzędzie, pomagające w znalezieniu pokrewnych fraz kluczowych, zostało dostarczone przez firmę Wordtracker. Można je znaleźć pod adresem https://freekeywords.wordtracker.com/. Narzędzie to analizuje podaną przez nas frazę pod kątem częstości wyszukiwania i dodatkowo samo buduję listę najpopularniejszych fraz pokrewnych. Na rysunku zaprezentowano wyniki dla frazy kluczowej War in Iraq.


Na rysunku zaprezentowano pierwszą stronę 10-cio stronicowego wyniku. Frazy pokrewne mamy umieszczone w kolejności odpowiadającej kolejności wyszukiwania, dzięki czemu można bardzo łatwo przenieść je na naszą stronę. Frazy kluczowe powinny być umieszczane w takiej kolejności, aby były najbardziej trafne dla naszego serwisu.

Tytuł

Kolejnym bardzo ważnym elementem jest tytuł strony. W najbardziej optymalnym układzie powinien on spełniać następujące warunki. Zawierać w sobie jak najwięcej słów kluczowych, najlepiej tych najczęściej wyszukiwanych. Zawierać w sobie nazwę firmy/instytucji. Być jak najbardziej zbliżonym do języka naturalnego.

Opis

Elementem, który nie ma już tak dużego znaczenia jeżeli chodzi o sam silnik wyszukiwarek jest element description. Element ten pełni natomiast inną ważną funkcję. Jest on wyświetlany w wyszukiwarce jako opis wyszukanej strony. Jeżeli strona nie posiada tego elementu, wyszukiwarka wygeneruje opis na podstawie pierwszej treści znajdującej się na stronie.

Nagłówki

Duże znaczenie mają też słowa i frazy jakich używamy w nagłówkach. Należy stosować taktykę polegającą na umieszczaniu w nagłówkach <h1> słów możliwie najbardziej odpowiadających podstawowym słowom kluczowym. Następnie w kolejnych <h2> do <h6> umieszczać frazy dotyczące konkretnych fragmentów strony. Bardzo często powtarzaną, złą praktyką jest zastępowanie nagłówków przez tekst odpowiednio sformatowany w plikach CSS. Tego typu tekst nie ma tak znaczącego wpływu na wyszukiwanie naszej witryny jak tekst nagłówkowy.

Spójność

Kolejnym zestawem czynności, które są bardzo często pomijane, a które mają wpływ na pozycjonowanie naszej strony jest np.
* pierwsze zdanie tekstu na stronie głównej powinno wiązać się ze słowami kluczowymi.
* w nazwie łącza powinna być zawarta informacja na temat tego, gdzie prowadzi. Zamiast pisać np. Ford Ka <a>Szczegóły<a/> lepiej jest napisać <a>Ford Ka</a>.
* każdy obrazek znajdujący się na stornie musi posiadać element alt, najlepiej gdyby ten element łączył się ze słowami kluczowymi lub treścią strony.
* zastosowanie URLRewritingu pozwoli stworzyć adresy zbliżone do słów kluczowych opisujących naszą stronę. Dzięki temu będą one bardziej przyjazne dla wyszukiwarek.

Linki

Bardzo ważnym aspektem promocji strony jest zbudowanie bazy łączy przychodzących. Jest to proces polegający na promowaniu naszej strony internetowej w Internecie tak, aby odnośniki do niej znajdowały się na jak największej liczbie stron. W kwestii doboru tego typu stron należy starać się, aby były to strony o podobnej tematyce lub/i strony położone jak najwyżej w rankingach wyszukiwarek. Np. jedno łącze przychodzące ze strony wysoko w rankingu (PageRank7) jest warte tyle co 3125 łączy przychodzących ze stron o PageRank2 lub tyle co 625 łączy ze stron o PageRank3.

Nowe witryny

Ostatnią kwestią jaką chciałbym poruszyć w tym artykule jest tak zwana „piaskownica nowych witryn". Wyszukiwarki po prostu „nie ufają" początkowo nowym witrynom. Przez pierwsze kilka miesięcy strona jest praktycznie ignorowana. Dlatego też nawet pomimo zastosowania na nowo utworzonej stronie wszystkich technik SEO nie możemy liczyć na to, że znajdzie się ona natychmiast na topowych pozycjach w najpopularniejszych wyszukiwarkach.

Karol Rogowski
Karol Rogowski

Podobne artykuły

Komentarze 4

Wojciech Gomoła Moderator
Wojciech Gomoła
3020 pkt.
Guru
08-03-2011
oceń pozytywnie 0

Google od jakiegoś czasu indeksuje (nie wiem z jakim skutkiem) treści zawarte we Flashu. Taka drobna uwaga.

if (PomoglCi)

{

Click("Pomógł mi");

}

Strona szoguna

Karol Rogowski
Karol Rogowski
617 pkt.
Senior
09-03-2011
oceń pozytywnie 0

Spoko. Nie wiedziałem. Dzięki za uwagę. Możę mógłbyś podesłać jakiego ciekawego linka z dokładniejszą informacją na ten temat?

 

" No squealing, remember

(that it's all in your head)"

Adam Dudzik
Adam Dudzik
800 pkt.
Senior
09-03-2011
oceń pozytywnie 0

http://www.heise-online.pl/newsticker/news/item/Google-indeksuje-strony-we-Flashu-766415.html

Jeśli pomogłem kliknij co trzeba, jeśli rozwiazałem Twoj problem - analogicznie :)

http://www.blog.dudzik.org.pl/

Wiktor82
Wiktor82
0 pkt.
Nowicjusz
24-11-2014
oceń pozytywnie 0
Nie stawiałbym na pozycjonowanie na własną rękę, prowadzę firmę i próbowałem poświęcić czas na robienie tego samemu, ale w końcu doszedłem do wniosku, że lepiej zaufać specjalistom. I miałem rację, współpracuję z Dual System i efekty są dużo lepsze niż wcześniej, a przy okazji zyskałem czas na inne rzeczy.Edytowano 1 raz. Ostatnio 2014-11-24 11:19:12 przez Wiktor82.
pkt.

Zaloguj się lub Zarejestruj się aby wykonać tę czynność.