BETA
Aby się zalogować, najpiew wybierz portal.
Aby się zarejestrować, najpiew wybierz portal.
Podaj słowa kluczowe
Słowa kluczowe muszą mieć co najmniej 3 sąsiadujące znaki alfanumeryczne
Pole zawiera niedozwolone znaki

Baza wiedzy











Wprowadzenie do Construct 2: Rozpoczęcie pracy i interfejs

27-02-2014 22:57 | AkademiaTresci
W tym artykule dowiesz się jak zainstalować aplikację oraz jak wygląda jej interfejs.

Opracowanie: Mateusz Mowel na podstawie Official Construct 2 Manual

W tym artykule dowiesz się jak zainstalować aplikację oraz jak wygląda jej interfejs.

Rozpoczęcie pracy

Po uruchomieniu Construct 2 powinieneś zobaczyć stronę startową, która wygląda mniej więcej tak, jak na Rys. 1.

clip_image002

Rys. 1 Strona startowa Construct 2.

Oprócz podstawowych opcji takich, jak np. tworzenie nowego projektu, listy ostatnich projektów, znajduje się tutaj kilka użytecznych odnośników, m.in. link do instrukcji obsługi, tutoriali, forum oraz stron społecznościowych.

Kurs dla początkujących

Jeżeli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z tworzeniem gier, zapoznaj się z poradnikiem dla początkujących. Tam, krok po kroku, dowiesz się jak wykonać Twoją pierwszą grę w Construct 2.

Przykłady

Jeśli chcesz, możesz sprawdzić jak działa Construct 2 na gotowych projektach. Wystarczy, że w kategorii Project Examples wybierzesz Space Blaster lub Ghost Shooter. Są to dość zaawansowane przykłady, więc nie zniechęcaj się ilością zawartej w nich matematyki lub ich szczegółowością. Służą one przede wszystkim po to, by pokazać, co jest w stanie zrobić Construct 2 w rękach zaawansowanego użytkownika.

Jest jeszcze wiele innych, znacznie prostszych przykładów w katalogu, w którym zainstalowałeś Construct 2. Żeby je zobaczyć, kliknij Browse all examples. Znajdziesz tutaj ponad 80 przykładów – od prostej gry platformowej, po demo fizyki.. Zalecane jest sprawdzenie każdego z nich. Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania przedstawione zostały przy użyciu przykładowych projektów z katalogu Examples.

Ustawienia

Ustawienia dotyczące uruchamiania i zamykania strony startowej można zmienić w zakładce File -> Preferences. Zobacz Rys. 2.

clip_image004

Rys. 2. Ustawienia dotyczące uruchamiania i zamykania strony startowej

Interfejs w Construct 2

Na Rys. 3. przedstawiono najważniejsze części interfejsu programu. Opis wszystkich elementów znajduje się poniżej.

clip_image006

Rys. 3. Interfejs programu Construct 2.

1: Podstawowe menu

Construct 2 używa interfejsu wstążki, który jest wzorowany na pasku zakładek używanym w pakiecie Office 2007 i nowszych.

clip_image008

Rys. 4. Podstawowe menu programu.

Na samej górze znajduje się pasek szybkiego dostępu z najczęściej używanymi komendami: Save, Undo, Redo, Preview i tryb Debug. Możesz samodzielnie kontrolować zawartość tego paska. Wystarczy, że klikniesz małą strzałkę po prawej stronie (Rys.5). Możesz również przenieść ten pasek pod zakładki.

clip_image010

Rys. 5. Konfiguracja paska szybkiego dostępu.

2: Layout

Obszar, w którym umieszczasz obiekty, projektujesz poziomy, menu, itp. Zobacz więcej.

3: Zakładki

Zakładki (Rys. 6.) umożliwiają przełączanie między różnymi widokami i oknami powiązanymi ze zdarzeniami, w których definiuje się logikę gry opartą na zdarzeniach.

clip_image012
Rys. 6. Zakładki.

Możesz przeciągnąć zakładkę na krawędź widoku, aby utworzyć widok split screen.

4: Okno właściwości

W tym oknie wyświetlana jest lista właściwości zależna od obiektu, na który kliknąłeś. Możesz przeglądać i zmieniać właściwości układów, obiektów, warstw, itp. zobacz więcej.

5: Okno projektu i warstw

Okno projektu zawiera widok wszystkich elementów zawartych w projekcie. Okno warstw umożliwia zarządzanie poszczególnymi warstwami.

6: Zakładki Projekty/Warstwy

Zakładki te są używane do przełączania między oknem projektu, a oknem warstw (Rys. 7.).

clip_image014

Rys. 7. Zakładki Projekty/Warstwy

7: Okno obiektów

Zawiera listę obiektów w grze. Stąd możesz przeciągnąć obiekt i umieścić go w edytorze. Kliknięcie prawym przyciskiem na wolne miejsce w tym okienku umożliwia personalizację wyświetlania obiektów. Zobacz więcej

8: Pasek stanu

Na dole programu znajduje się pasek stanu. Wyświetlane są tu:

  • powiadomienia o wykonywaniu długich czynności takich, jak zapis projektu,
  • liczba zdarzeń i wielkość zajmowana przez plik projektu,
  • aktywna warstwa, na której umieszczane są nowe obiekty,
  • pozycja myszki w układzie edytora,
  • wartość przybliżenia widoku edytor.

9: Standardowe przyciski

Podstawowe przyciski systemu Windows oraz przycisk odpowiedzialny za wyświetlanie interfejsu wstążki obok przycisku About (Rys. 8.).

clip_image016

Rys. 8. Standardowe przyciski.

Personalizacja

Możesz ustawić interfejs tak, aby najbardziej odpowiadał Twoim wymaganiom. Każdy pasek i okienko może zostać przeniesiony w inne miejsce edytora. Możesz również schować część z nich, aby zaoszczędzić miejsce. Wystarczy kliknąć pineskę. W zakładce View możesz wybrać, które okienka mają być wyświetlane.

Pamiętaj o split-screen. Pozwala on na najlepsze wykorzystanie większych monitorów.

Podsumowanie

W tym artykule dowiedziałeś się jak zainstalować Construct 2 oraz jak wygląda interfejs aplikacji.

W kolejnym artykule nauczymy się jak wygląda struktura projektu.

tagi: GameDev

Komentarze 0

pkt.

Zaloguj się lub Zarejestruj się aby wykonać tę czynność.